Author Topic: MILIK SIAPA?  (Read 5930 times)

amykamen555

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4460
  • Perjuangan Seni Vintage Maseh Belom Selesai
    • View Profile
    • Henshin!
Re: MILIK SIAPA?
« Reply #20 on: January 27, 2010, 11:46:04 AM »
we want chaku! we want chaku! we want chaku! agak2 bila boleh baca smbungan dia ek? :)

chaku

  • Moderator
  • Full Member
  • *
  • Posts: 1284
    • View Profile
Re: MILIK SIAPA?
« Reply #21 on: January 28, 2010, 03:24:19 AM »
sorry. skang jadual pack, xsempat nk menulis, akan disambung bila berkesempatan.

akuLanGit

  • CRB Support Squad
  • Full Member
  • *
  • Posts: 1757
  • Eh??
    • View Profile
    • - aKuLanGit -
Re: MILIK SIAPA?
« Reply #22 on: December 06, 2010, 08:21:56 PM »
ehehehe...encek chaku...bila nak sambung cerita ni?? :D :D :D

chaku

  • Moderator
  • Full Member
  • *
  • Posts: 1284
    • View Profile
Re: MILIK SIAPA?
« Reply #23 on: May 08, 2015, 10:29:36 PM »
finally
« Last Edit: May 30, 2016, 05:59:33 AM by chaku »

chaku

  • Moderator
  • Full Member
  • *
  • Posts: 1284
    • View Profile
Re: MILIK SIAPA?
« Reply #24 on: May 30, 2016, 05:58:47 AM »
Quote
CHAPTER 6: JAWAPAN
]2003, Kolej Matrikulasi Johor(KMJ), Blok B
Bilik 310(Markas)

"Macam tu lah ceritanya. Jadi, siapa tahu rantai ni siapa yang punya" soalku.
"Bak sini sekejap rantai tu!" kata Ard. Aku hulur rantai berkenaan padanya, lalu dibelek-beleknya plat besi pada rantai itu depan dan belakang.
"Eh! Aku rasa ni rantai yang aku jumpa kat Genting masa aku fly hari tu" maklum si Ard setelah mengenal pasti rantai berwarna perak itu.

Patutlah!

Hujung minggu lepas, Ard dan beberapa orang pelajar lagi telah curi-curi keluar daripada kolej untuk ke Genting Highland. Di sana dia terjumpa rantai tersebut dan dibawanya pulang. Menurutnya Ard, selepas pulang dari Genting, dia sudah terlupa perihal tentang rantai yang dijumpainya itu dan hanya setelah melihatnya kembali hari ini, dia baru teringat tentangnya.

Genting World Resort adalah taman teman yang dikunjungi beribu-ribu orang manusia setiap hari dan mereka datang dari seluruh peluk negara. Populasi Malaysia ada 30 juta orang, mana mungkin dapat jejak pemilik rantai tu. Itu belum ambil kira kemungkinan ia milik pelancong dari luar negara yang ke Genting. Silap-silap pemiliknya dah mati, siapa tahu. Memang misi mustahil.

"Apa kata kita tanam je!" cadang Ard.
"Nak tanam kat mana?"
"Dekat tempat yang orang tak pergi, supaya tak ada orang lain pula jumpa"
"Kita tanam kat kawasan tangki air" ujarku.

Tangki air adalah kawasan larangan, dipagar dan dikunci. Berbentuk cendawan, binaan tertinggi di kolej KMJ ini yang terletak antara Blok B dan Blok C dikatakan agak keras. Ada pelajar Blok B dan Blok C yang bercerita tentang penampakan kelibat-kelibat yang tak sepatutnya di kawasan tangki air tersebut. Oleh itu, para pelajar jarang lalu lalang di kawasan ini, jika ada pun hanya sekitar gelanggang bola keranjang berhampiran Blok B. Kawasan yang memang sudah sediakala keras, kalau ditanam seutas rantai berpenunggu pun tak akan menggangu ketenteraman awam kan?

"Ghab, kau cover line. Kalau nampak pak guard, beritahu kitorang"

Memandangkan ia kawasan larangan, kami harus tanam
rantai itu pada lewat malam, agar kami tidak dicekup oleh warden atau pengawal keselamatan. Tiada balutan kain kuning, tiada upacara atau apa-apa bacaan dilakukan. Kami kebumikan ia begitu sahaja, dengan harapan ia tidak akan menarik perhatian sesiapa atau apa-apa. Seusai itu kami pun lekas-lekas beredar meninggalkan kubur tanpa tanda itu.

"Chup, chup! Nak tanya ni sikit" si Chukeng bersuara.
"Apa dia?" balasku.
"Kalau kau tanya soalan yang cabul, siap kau!" celah Ghab
"Adika tu siapa?" tanya Chukeng.
"Dah agak dah! Mamat ni memang mulut tak ada insurans" keluh Ghab.

Jedi memandang aku, aku memandangnya kembali.Jedi adalah salah seorang yang tahu kisah silam antara aku dan Adika. Jedi ada bersama aku ketika kejadian itu berlaku 2 tahun lepas. Aku gelengkan kepala. Jedi mengganguk tanda faham isyarat aku.

"Itu, lain kali kita cerita" tegas Jedi.

chaku

  • Moderator
  • Full Member
  • *
  • Posts: 1284
    • View Profile
Re: MILIK SIAPA?
« Reply #25 on: May 30, 2016, 07:05:00 AM »
-------------------------------------- KINI DI WATTPAD! --------------------------------------


Quote
MILIK SIAPA?

Populasi Malaysia ada 30 juta orang,
mana mungkin dapat jejak pemilik
rantai puaka tu. Itu belum ambil kira
kemungkinan ia milik pelancong
dari luar negara. Silap-silap pemiliknya
dah mati, siapa tahu.

Memang misi mustahil.


<- klik sini untuk baca melalui WattPad