Home › Forums › Research And Developement › Preview : Teknologi Larangan Hariszzz
Salam… Dengan ini saya persembahkan kpd Perghians semua preview novel grafik yang sedang saya usahakan.
Sebelum korang komen… saya nyatakan sedikit butiran identiti dan pendirian saya utk cerita ni.
-Hampir tiada narator box langsung dlm cerita saya ni… sebab saya xpandai jadi amik peranan jadi tukang cerita atau tok dalang tapi saya biarkan watak2 dalam cerita ini menceritakan apa2 yg biasanya narrator box ceritakan dlm komunikasi sesama mereka. cam movie la.
-Stroke lukisan memang saya pilih gaya freehand (no ruler) dan nampak cam cincai dan cam tarik2 jer… saya memang suka gaya lukisan komik yang nampak cam conteng… gaya ni saya belajar dari persembahan Puppeteer melalui karyanya Evolusi identiti tapi xbole lawan dia la… dia dah pro!
-Gaya bahasa menggunakan gaya bahasa Melayu santai masa kini(stail perbualan semasa la… cam majalah Gempak tu) rasanya gaya camtu lebih selesa dibaca. tu sebab Gempak menang. N saya ikut jejak langkah Komikoo… takde perkataan yg akan diboldkan… BM SPM saya xbest… so bo jer…
tu je kot.
Preview ni pendek tapi banyak cakap. Tak semua scene camni… ada scene yg xde dialog balloon langsung pun. So kejap sarat dgn dialog kejap visual jer… 112 pages tu. Macam2 gaya ada!
Dengan ini… saya berharap semua warga komuniti Pergh.com tak kira saper tampil mengutarakan pandangan… konstruktif ke distruktif ke… saya tetap terima… janji respon. Tu la tujuan saya join komuniti ni… kalo tak… baik saya terus jer… tau2 dah ada kat pasaran!
Preview komik utk korang… preview respon utk saya!
selamat memberi komen…
k… good job…aku suka gak gaya freehand ni…bebas…
cara pengayaan cerita…ada…emosi setiap watak sampai..
kotak dan view penceritaan… leh di..develop lagi..
angel…yang tak membosankan…cuma…dialog..dari page 2-3 panjang sangat…he he..aku rasa..kalau 1 page..jer dialog yang panjang..pun dah cukup kut..nanti orang bosan..pada aku..ringkas kan..he
ballon dialog 2.. jangan tbal sngat….klau kemas kan ballon dialog tu..k gak..intro…view..good…kalau ko pandai…tambah efek kat bgr..dan pergerakkan impak lagi bagus kut…2 jer la..aku komen..he he..best gak preview ko ni…dah siap ker belum komik ni…?
oho…very good idea…tak sabar nak baca novel grafik ko nih…..bagus la memuda dah ada novel sendiri…..bagi aku idea bagus n lukisan bagus….aku pun suka ngan freehand ko…..aku nak komen skit je….bleh detailkan sikit dia punya BG supaya pembaca boleh dapat agak kat mana kejadian yg berlaku nih……overall not bad…
all rite hariszzz…. u got potential….
pertamanya, bila membaca, terasa macam baca manga alihbahasa, atau tengok citer anime….. tappi takper, sebab ini komik, teknik dailog dalam komik tak semestinya terlalu realistik….. walaupun dailog ada kadangkala sikit logwinded, tapi mesej dah disampaikan dengan menarik…..
tapi biar ada balance antara dailog dan background yang set mood…. nak bikin dailog 5-6 pages pun takper asal drive plot, tapi biar di selangselikan dengan panel Splash atau background yang detail supaya tambah sikit garam mood dan sekurang2nya membantu immersi dalam cerita…. terutama citer2 fantasi/SF, tengok saja Akira dan NAusicaa sebagai rujukan…..
balik tentang dailog, macam baca dailog dragon ball yang dialihbahasakan oleh penerbit gempak pulak…. sesetengah dailog boleh di ringkaskan tapi menyampaikan maksud dan intonasi yang lebih berkesan…. nak bagi contoh susah sikit,… tapi kalo cilok ilmu dari gaya dailog frank miller pon boleh gak…. citer sincity ker, daredevil ker, atau ronin…. atau cilok gaya dailog dari mana2 komik metal hurlant/moebius/heavy metal….
now u need to see if you got market….
blom tengok semuanya…
mana laman seni ni aku nak beli komik ni kat laman seni
salam.
Riznam : Cerita da siap tapi presentation dlm btk novel grafik ni blom siap lagi.
Shiori LA : Muda dalam menghasilkan komik je… Tahun ni saya 30. laki pada sorang bini… ayah kpd sorang anak… kwang kwang kwang
Ubdertaker : maaf Bang… banyak term yg ko sebut aku tak paham. kalo bole diperjelaskan utk perhatian saya… Akan saya cuba sedaya upaya utk memahaminya… sebenarnya… saya memang xpandai buat dialog… nak lakonkan tu boleh (masa tgh buat komik ni) tapi nak persembahkan dalam bentuk tulisan di dalam belon dialog tu yg xpandai.
JaymanJohn : nanti dah siap nengok kat mana saya bole jual k
Nota awal diperoleh: background hampeh!
Thanx 3 Perghians + Komander Ubdertaker yg jd orang terawal…
emmm… sebenarnya 3 page ni adalah sinopsis keseluruhan cerita. saya mengalu-alukan kalo ada yg nak buat ulasan dari sinopsis yg saya selitkan dlm dialog di antara karektor2 tu. saya nak tahu stakat mana pemahaman korang terhadap cerita yg saya reka ni. penting tu… harap ada yg sudi n berkelapangan.
masthead / typo teknologi larangan tu clean sangat….boleh bagi ganas lagi…mcm letak efek darah ke…besi karat ke…atau letak rantai kat text larangan tu…anything yg boleh suggest taboo…forbidden…larangan!!!
entice us all!!!!
feel lah cerita dio.. terasa tense dia.. apa kata kasi tambah lagi tense dan penderitan hero tue..
menarik..
apa selling value?…saper publish?..kalu nak jual kena usahakan cover yg lagi menarik utk org beli..
tang skrip,,betul cakap ubder,,cam dialog komik alih bahasa,,work out on d script..
komik alih bahasa dr HK atau japan di trbslate oleh org cina..
so kena bermain la ngan bahasa skit..
umur bukan penghalang..saya pong 31..berbini & beranak
wassalam
Gemuruh : best gak idea tu… i'll try!
Wave rider : tambah lagi tense? waduh… makin tension aku!
Azharmaa : emmm saya target karektor design n idea keseluruhan cerita as selling value. actually skrip is my weakness la bro. in future saya kena hired skrip n dialog specialist kot. buat masa ni… i'll try the best of me.
En. Azhar da 31 n berpengalaman bertahun2… saya 30 baru nak mula menimba pengalaman. what am i doing is restarting my carrier. bukan aper terasa diri ini dah tua utk buat menda2 yg biasa dibuat 6-7 thn dulu… bjaga malam… tidur 4-5 jam sehari… takut gak usaha saya ni menjejaskan kesihatan… tp saya nekad. tu sebab saya join Pergh ni… nak tau mampukah saya melakukanya… mampukah saya mengembalikan skill yg dah lama hilang n bakat yg dah lama dikuburkan… n yg paling penting adakah idea n usaha saya ni diterima? tu sebab saya post preview… nak preview respon dari penggiat2 komik, artis2 grafik, animator2, n sekalian sifu dr line pro (kalo sudi).
saya berharap Semua Perghians tampil memberi ulasan n komen kt preview yg saya post. nanti ada masa saya tambah lagi pages tu…
saya nekad utk menerbitkan grafik novel ni… saya akan cari publisher… tapi kalo masing2 banyak cengkadak… saya publish sendiri je!
dialog mcm dlm page2/panel3 tu panjang sngt. tak sesuai dimuatkan dlm satu baloon. So, pechah2kan dialog tu dlm satu panel dgn baloon yg bnyk. That's my opinion la. . Sketchy style ko aku suka. Coloring boleh diupgradekan lagi. Pelan2 kayuh.
dr segi artwerk bole lagi upgrade
esp. linework
sbb skarang ni bg aku nampak monotonous sgt,flat dan takde tekstur
muka makhluk2 tu mcm takde perasaan
kalu nak die nampak garang,kena kasi exaggerated itu ekspressi muka
dialog,kena la ringkaskan lagi
panjang berjela camtu payah nak bace
aku cdgkan exploit lagi font size utk menyatakan feel lagi dlm dialog tu
mcm kalu benda tu penting,kasi bold
kalu mau perkataan tu ditekankan,tulis dlm capital letters
so bole create feel marah atau tegas
hariszzz nampaknyer meminati Puppeteer, tetapi harap2 hariszzz sudah memahami teknik2 melukis figure dgn betul… tanpa meniru bulat2 apa yg dilukis oleh Puppeteer saja, susah pada saya nak menilai kemampuan sebenar hariszzz dlm aspek figurenyer… apabila kita sudah memahami dan menguasai teknik melukis figure dgn betul , nak tiru lukisan siapa pon dah jadi mudah…banyak-banyakan membuat rujukan dari pelukis hebat yg ada…kat internet pon banyak toturial pasal figure ni… dan satu lagi kalo kita sebagai pelukis la kan… banyak2 kan lah merakam visual- visual yg ada kat komik yg kita baca supaya melekat kat kepala … pasal kadang2 kita sebagai pelukis lebih memahami cerita komik tu sampai bleh hafal dialog2 dia dari memahami ttg tentang visual yg pelukis komik tu lukis… hermm yg lain lain tu mcm biasa lah otai2 kat atas dah beri penerangan he he he any way aku amat2 menghargai karya ko teruskan melukis..
hmmm byk lagi kena perbaiki, human anatomy, views dan mainan feelings.. maybe ni mmg type jenis komik ko..tp aku kureng skit la..still nampak kosong and rendering tak cukup cun (even itu adalah style ko tp harus improve lg)
huhu..aku komen je tau..nak buat komik sendiri tak brani gak..huhu :”> tp anyway good job dan keep it up!~
salam.
saya memang minat n ingin menyertai puppeteer yg memilih ketsuya terada sbg artis ikutannya n melukis dgn gaya freehand di mana hasil lukisan akan nampak cam sketch n conteng.
saya memang lemah kat figure drawing… gitu juga dgn dialog… saya akan pastikan proses belajar tidak terhenti dlm usaha saya menghasilkan komik ni. ilmu di dada teramat la kurang…
ada sesapa kenal puppeteer tak?… teringin nak jumpa n berguru dgn dia… dah bosan belajar sendiri2 ni!
Amykamen,adzakael,rabun,d4z…
Terima kasih krn sudi luangkan masa menilai n mberi ulasan kt preview komik saya ni.
hmmm… baru berapa org… baru 1 page… need more voices! harap Perghians yg lain bole mampir. komen lah dgn taste anda jgn tiru komen org lain lak! kalo xtau nak komen bg je verdict terus best atau tak best!
teruskan cerita & usaha nie. lukis mcmana pun. asalkan cite best. itu yang penting.
Citer dah best….artwork bleh improve lagi…kipidap bro….!!!
hmmm… nak komen dalam2 susah sket sebab u lukis stail ala2 western… & i X berapa pandai sgt bab komik stail ni…
okeh… my 1st komen would b that X cukup breathing spaces ntuk bubble dialog… & dialog terlalu panjang & meleret-leret… bila tgk ayat panjang2 gila ni rasa cam malas plak nak bace…*sori…* u kena plan bebetul bila nak lukis suatu page komik ni… kalu nak buat dialog panjang tinggalakan ruang yg lebih besar ntuk letak bubble… baru x nmpk crowded sgt… tp dr segi panelling ok… no comment…
dr segi lukisan u punya karekter boleh tahan… detailed… tp apasal background plak spoil… mungkin u cuba cover ngan coloring… tp bg tetap ringkas sgt… fyi… when i read a comic 1 of the things that i look up the most is the linework… & i can say urs is well… not the type that'll make me really wanna read it… yes i know u nak wat konsep free hand tp at most part ur lines r shaky… stail “sketchy” sebenarnya bukan senang nak buat… kalu setakat cincaikan lukisan X semestinya akan jadi.. walaupun kita nak buat cincai & free hand… kena gak ada seninya…
anatomi… hmmm… belah la… but u need more confidence… pergerakan masih nmpk keras sket…
oh… & if u want 2 learn more on lukisan “cincai” ni… try refer 2 works by yasuhiro nightow… as a new artist kita semua ada idola masing2 yg kita admire… but if u want 2 stand out in this industry u cannot stand in the shadows of others… artist professional jadikan sumber rujukan… tp pada masa yg sama bentuk identiti sendiri…
okeh… that's my comment… it's my honest opimion so harap jgn amik hati k… usaha lagi… ^^
meo: akan tetap diteruskan. xrisau sgt kt drawing tp tetap akan diperbaikki dr masa ke semasa. praktis make perfect kan… tp tu la camna best kita lukis n present pun tetap ada yg kata xbest punyer… biasa la mender da memang subjektif n depends dr taste masing2. artwork yg cun melecun bole jd tipikal bila cerita tak best. saya stuju dgn awak n faham maksud awak tu. my concern is more to story… coz thats the hardest part. btw cerita web komik ko sgt menghiburkan mindaku…
takoyakichan : ye ke da best? tp saya sgt risau bila org bg kredit kt saya tanpa menjelaskan kenapa… ia umpama terjumpa berlian yg xperlu digilap lagi… bz la tu… thanx anyway!
sureya : Lega bila dpt perhatian dr professional liner. ada gak yg sudi turun. saya setuju lukisan cincai memang lebih susah dari lukisn yg kemas. silap langkah ia tak jadi artwork tapi nampak cam hasil kejer budak tadika yg terer. (well… saya la tu kwengkwengkweng) but at my age i have to take that kind of risk n stake. it's a challenge of a lifetime. terima kasih.. n saya lebih seronok amik ilmu dr amik ati… harap terus dpt perhatian dr anda…
slownyer respon dr perghians utk preview saya ni… sama ada masing2 bz atau xsudi sbab i m nobody… pitty me.
bila dilihat dari keseluruhan… ada kekurangan dari segi background… pendpt aku le…elok
enche hariszz menggunakan setiap panel agar kelihatan penuh. dimana setiap panel dilukiskan
dengan penuh dan kemas. improvekan lineart, dapat kan rujukan pada lukisan komik manga atau manhwa
yg berlambak kat konikunuya(payah nak spell) seperti shaman warrior, vagabond etc.
lupakan dulu soal warna. tumpukan perhatian pada lineart dulu. Angle juga mamainkan peranan
utk menjadikan setiap panel komik kelihatan menarik.(filem boleh dijadikan rujukan)
itu je kot… hehehe;)
well, aku just sum up benda2 yg dah disebut, dan highlightkan perkara2 penting di sini:
i. dialog tu terlalu panjang. cuba sort out cerita tu betul2 dulu. ada cerita yg boleh disampaikan melalui lukisan, ada yg perlu disebut dalam dialog, dan ada yg hanya boleh disampaikan melalui narration (suara latar). berdasarkan dialog dalam cerita ni, nampaknya ko dah laid out latar belakang yg kompleks.
suggestion aku: relaks. grafik novel ni mungkin sampai 100++ mukasurat. pastinya info yg sarat dalam 3 page preview ni boleh si sebarkan sepanjang komik tersebut, kan? kalau nak sumbat semua dalam beberapa page yg ringkas, nanti byk page lain yg kosong pasal dah abis cerita!
ii. belon dialog tu kena terkawal sikit. kalau nak pakai elips, pakai elips sahaja. kalau nak pakai empat segi lonjong, pakai empat segi lonjong sahaja. jangan campur aduk pasal boleh mengelirukan pembaca, dan menyukarkan kerja2 editing.
perletakkan belon dialog tu pun kena dirancang dan disusun lebih awal. bila kita nak lukis sesuatu panel tu, plan dulu kat mana nak letak belon dialog sebelum dilukis, supaya kita boleh budget flow cerita dalam page tu.
iii. pembahagian panel pun perlu dirancang lebih rapi. bila kita nak sampaikan cerita, saiz dan bentuk panel memainkan peranan penting utk menentukan mesej yang nak disampaikan. contoh, page 1 panel 3-7 disusun utk menyampaikan impact, realization and then situational awareness. tak perlu dialog di situ, kerana lukisan disitu berjaya menyampaikan mesej dengan baik.
tapi dalam panel 8-11, somehow semua dialog tu boleh dimasukkan dalam 1 panel aje, pasal empat panel tu semua cerita benda yg hampir sama. kalau aku, aku akan buang panel 8 dan 11, dan elaborate panel 9 dan 10.
iv. bahasa yg digunakan memang nampak macam komik alih bahasa (bak kata ubder). maybe ko kena brush up bahasa yg digunakan, samada simplify dan jadikan dialognya lebih kasual, atau formalizekan bahasanya ala sastera.
so that's my comments. remember that the drawing is just a quarter of the strength of a comic book. the rest is story and story telling. u can have crappy drawings but still sell ur comics. sin chan is a living proof.
Stail lukisan simple aku rasa no problem dah hariszz. cuma part dialog yang bertimbun-timbun tu yang otak aku tak dapat digest dan bace pon melompat-lompat ballon. maybe ko boleh perkemaskan kat susunan dialog tu. anyway, nice try dude
batmanbegins : rasanya persembahan black n white lebih hardcore! dari kajian diri sendiri saya dapati kaler berupaya menutup kelemahan drawing. black n white komik akn reveal 100% drawing kualiti. kalo salah tolong betulkan saya baru belajar n memandai-mandai dlm seni komik ni (drawing saya sgt lemah n perlu praktis n improvement yg berterusan… so dari masa ke semasa atau dari 1 chapter ke 1 chapter [1 chapter= 1 grafik novel] saya akan perbaikki mutu drawing).
azarimy : bangganyer bila otai sudi menurun ilmu teknikal yg sangat terpeinci n berharga. ilmumu akan didownload ke komikku…
vrempire : akhirnya saya diperjelaskan dgn permasalahan yg timbul bila dialog panjang berjeler… reader akan baca lompat si katak lompat yer… n sorang otai perghian yg bg komen melalui pm mnurun ilmunya bhw pembaca komik adalah pembaca teks yg malas… tul gak kan…
terima kasih kpd 3 perghians yg tampil dgn ilmu2 yg best n mahal ni… harap ada lagi perghians yg sudi mensedekahkan ilmu di sini.
ye ke da best? tp saya sgt risau bila org bg kredit kt saya tanpa menjelaskan kenapa… ia umpama terjumpa berlian yg xperlu digilap lagi… bz la tu… thanx anyway!
Yo bro…bz tu mmg la satu hal…satu hal lagi..caner nk bg kredit beb..aku pun masih blaja nk wat komik ni…dan aku bukanlah seorang pengkritik yg bagus…ape yg aku bgtau tu walaopun ringkas..tapi itulah yg terlintas dlm kepala waktu tgk komik ko…serius…hhehehehe…anyway…sama2lah kita majukan diri…good luck…!!!
apakata kau repair dulu ikut komen2 otai2 tu. kita tgk camana. sketch pun udah le.
no?
angle ok dah, form kalau tak perfect pon stylo kan je. inking pun tak kosisten, kena pilih gaya render form. flat black ke, cross hatch ke.
kaler tu hold dlu takpe. baloon tu banyak yang tight. masa sketch kena konsider speech bubble tu skalis. ramai da kasik komen yang sama, kena betulkan basic dlues
HOMG… did i juz say belah la up there…? i meant 2 say boleh la… almk typo plak… jgn marah ye…
ganbatte neh… i agree with krom… u need 2 work on ur basics…
post more…
akhirnya preview saya dapat perhatian dr baladewa pujaan hatiku brader kromosom.
cuma bila brader kromosom cdgkan saya hold mengaler… saya blur… sbenarnyer my strategi is to create balance in overall performance… saya terpaksa mengaler sebenaryer…
sebab utama adalah utk menutup kelemahan drawing saya. its a diversion actually… ia satu teknik mengelirukan pihak lawan sbenarnyer… kt pergh mungkin kantoi camna sorok pun tetap detected sbab Perghians ada amatur n pro liner… tp readers n fan xakan perasan sgt kot… sbenornyer strategi ni pernah disarankan oleh seorang local kartunis yg Top masa tu saya try hantar karya… kira dia editor la tu… elok saya xyah mention siapa n dr mag mana dia tu… cuma saya setuju dgn pendapatnyer sebenarnyer buat komik n kartun black n white lebih susah dr kaler… cuma sebagai permulaan u hv to perform in B N W. kalo ikut saya pun malas nak kaler… tapi mata saya sndiri nampak kelemahan drawing saya in black n white. so i hv to kaler! n then saya akan perbaikki kelemahan drawing saya dari masa ke semasa sepanjang karrier saya… bole tak camtu?
so setakat ni ramai yg kritik kt drawing… ok saya akan repair dlm masa yg terdekat ni… i'll try my best… mungkin saya post after repair punyer version nanti… dlm late April kot… saya juga akan buat preview kt Pekomik minikon nanti(pameran folio.
kalo ada can ler…
Berusaha!
yeah, berusaha, kita sama2 berusaha,
lama tk masuk pergh nih,
tek.larangan tu best ah
um stroke bila tgk sy teringat one piece,
tktau nape,haha,line art kot,
haha ni bkn komen tau, ni bg semangat,
sy tk reti komen kuikui,
yeah berusaha.sama2 la kita.
Pergh! | Lukis, Komik, Kartun, Animasi, Games Malaysia
All information and content contained in this website are provided solely for general information and reference purposes.
By browsing this web you agree to our privacy policy.
© 2001 - 2021 All Right Reserved by Vasqtech Network Malaysia