Home › Forums › Uptown @ Pergh! › Mari Sama2 Belajo Marketing
Assalamualaikum to all warga pergh…
Aku sbg salah sorang membe pergh nak letak sumtin kat thread ni…
Yes, korang sume mmg xpnh tgk werx aku…
Werx aku xbest pun…
Thread ni aku bukak coz aku rasa apa yg aku nk ckp kat sini maybe berguna utk komuniti kita…
Aku x-student itm kelate yg minat komik…
Masa kat itm dulu aku amik course banking management…
Dlm course ni masa part 3 aku ade belajo subjek marketing…
So kat sini aku nak share ngan semua ape yg aku belajo dulu…
Maybe korang rasa benda ni takde kaitan ngan ape yg komuniti perjuangkan…
Tapi setelah aku belajo subjek tu aku rasa should know a lil bit bout marketing…
So sblm aku citer psl marketing ni aku nak gak respon drpd otai2 semua…
Sama ada korang setuju ke tak dgn benda yg bakal aku story dlm thread ni?
Semua nota, definisi, teori yg bakal aku taruk kat dlm thread ni aku translate frm buku teks marketing yg aku guna masa study dulu…
Respon pleaseee…
aku bukan otai, tp nak respon jugak…
aku setuju je… apa salahnye kongsi ilmu dari dok sembang merapu
aku belaja dari bigboss aku – “…marketing ni salah satu daripada faktor kejayaan sesebuah magazine / zine.
kalau content mcmne bagus pun marketing takde tak boleh gak”.
apa salahnya kongsi.
mungkin tak semua nak blajo marketing ni, tapi ada yang betul2 nak blajo. tak yah nak gi kolejlah camni.
aku setuju je…
aku sama ngan hairi & moskito
setuju jer..
banyak pahala ko kongsi2 ilmu ni..
aku pon..
tgh angkat doblah tangan nie..
bring it on
aku setuju je
tapi dengan syarat
ia mestilah bole didebatkan pd bila2 masa yg difikirkan sesuai
sbb aku x brape suke dgn spoon fed punye pengajaran
aku suke bende tu dipersoalkan dan dipertikaikan bile perlu
atau bila x paham
dulu aku amik account n business time matriks.. pastu dah lupe byk..
skrg aku kalo blaja marketing n business aku tgk the apprentice je kat tv. hehehe :rolleyes:
// bring it on je.! aku setuju.
nak tambah skit…
aku sebenarnya nak cakap macam adzakael cakap tu tapi tak reti.
macam tu jugaklah maksud aku. bukan terima bulat2.
dah siap pen ngan kertas dah ni… he he.
well…i'm not really interested in marketing… may be that's the reason y i'm studying Engineering…
but… mcmmana aku lari dr bende ni pun still kena belajar jugak kat UiTM ngan kat Uk nih… walaupun aku menyampah tapi kena belajar jugak..! aku pun tak tau ape kaitan ngan student engineering but we just have to learn and it's compulsary!!!
but, knowledge is worth to learn although it's suck!
aku bukan otai dan aku jugak bukan potai
tapi aku nak gak tgk nih
so…
bila lagi?
9 dari 10 punca rezeki adalah perniagaan… tak payah baritahu siapa yang cakap ni kan?
Aku pun bukan 'otai' tapi 'tuntutlah ilmu walau sampai negeri Cina'. Memandangkan aku pun tak cukup duit tambang nak pergi sampai Cina, berbesar hati kalau ada orang nak berkongsi ilmu. Boleh kita sembang-sembang.
elok utk org seperti aku ni yg deal direct dgn customer
byk nak kena belajar
skill byk nak kena improve
sebenarnya aku dah bosan dah marketing2 nih.. (ayat spoiler ! )
tapi buat ajer laa..
// ayat power : Market Yourself! Or Die!
hahaha…
aku dulu pun amik course banking ni sbb terpaksa je…
kalo ikutkn ati aku mmg nak art n design la…
tp since aku belajo marketing, aku jdk interested ngan bisnes…
tp berbisnes bkn tujuan utama aku kat sini…
main point aku is aku kalo boleh nk komuniti kita tau psl benda ni…
nanti takde la org senang2 nk take advantage keatas hasil penat lelah kita…
n aku setuju sgt ngan ape yg brader adzaekel ckp…
there's no spoon fed…
korang semua lg closed n lg tahu psl dunia komik…
pasal industri ni…
aku?aku just peminat komik yg suka melukis…
n aku tau lil bit psl marketing…
so, aku akn taruk notes,teori n kita sama2 debatkan…
sis overaged,
marketing ni mcm dunia komik gak…
creativity is important…
best wooo marketing ni…
n marketing ni tak terhad kpd bisnes je…
so esk mlm aku akn start…ok geng?
bila nak start nih?
ada graduation day tak nanti? :sengih:
sabar2 le sis Moon. brader tu tengah compile notes. nak kena baca2 dulu b4 post kat sini. hehehe.
p/s: kita budak programmer je. la ni tengah berjinak2 dengan business.
Sorry geng coz lama x online…
Aku online kat cc je…
So, mlm ni aku nk start ngan marketing…
Kita start ngan definition dulu…
Marketing is a total system of bnezz activities designed to plan, price, promote & distribute want-satisfying products to target markets to achieve organizational objectives.
Aku tak terer sgt nk translate benda ni…
Tetapi melalui pemahaman aku, marketing ni merangkumi keseluruhan aktiviti sesebuah organisasi.
As eg. Pergh.com, sebuah komuniti artis2 underground kat Malaysia…assume pergh adalah sebuah organisasi or sebuah company…
Tujuan kita adalah untuk memuaskan kehendak hati target market kita dengan produk yang kita hasilkan…
Komuniti kita x-pose artis2 underground kat Malaysia,so for sure produk yg kita akan keluarkan ialah komik.
B4 aku get in lg dlm, aku tujuan asal aku bukak topic ni sbnrnye utk sama2 kita buat marketing plan. Beside utk pengetahuan semua ahli komuniti, aku rasa nanti kalo ade sesape yg nak publish komik ke,bukak company or sumtin…boleh sesama kita discuss. Otak yg banyak better daripada satu otak sahaja.(betul ke ni?) n then maybe kita boleh jimatkan kos daripada kita hire org lain utk buat marketing plan kat kita.
sory geng..
tak byk aku dpt letak mlm ni…
adik aku baru dapat result spm dia…
sbb result dia tak berapa best..aku sbg abg dia kn bg kaunseling la sket..
nanti bila keadaan dah reda aku akn post kn lg info yg dah aku cilok kt dlm buku teks aku…
souri kwo, aku rasa note ko mungkin ada silap skep, komponen marketing tu takdak plan. KOmponen dia ialah product, price, promotion and place/distribution. Benda ni dipanggil 4p's :sengih: since aku dah grad majoring in marketing so, sepanjang aku baca buku tak der lg komponen plan tu. btw, aku penah buat marketing plan and aku pun pernah plan dng azhar untuk market UC, tapi apa kan daya, modal UC tak cukup nak run .
OK, kalau nak bincang komponen ni kena go trough satu-satu. Memula skali kita go trough komponen pertama iaitu product. Dlm komponen ni, kompeni mestilah kenalpasti produk apa yang nak di kluarkan dan untuk siapa nak produk tu nak di target. Contohnya, cam aku cakap kat tread JOM, kita nak kluarkan produk komik, target market pembaca umur 15-30, so kena lah produce komik yang matang sket. KAlau target market dia below 15, komik dia kenalah can GEMPAK sket ( komik untuk kanak-kanak riang :sengih: ). tu lah secara ringkasnya………
thanx to taiko kiz…
marketing definition tu aku amik kat dlm text book yg aku guna dulu…
nama dia fundamentals of marketing(ninth edition) terbitan mcgraw hill..
niat aku memang nak go throug one by one…
pasal 4p's yg taiko ckp tu sumenye betul…
tapi setahu aku benda tu dipanggil marketing mix..
memang ade dlm plan aku nk citer psl 4p's ni..
kalo taiko rasa better kita pg direct to 4p's ni aku ok je…
boleh jimatkan masa gak…
wut du u think?
taiko pun lg byk knowledge n experience drpd aku…
aku harap lps ni taiko blh tegur yg mana silap…
serius cakap,sources aku cuma textbook tu je…
the one and only…
sumer notes yg aku buat masa study dulu dah takde…
biasa la,sumer transfer bagi kat junior…
kwang kwang kwang……….. aku tak der la pandai maner, cuma ada sekit teori jer kat dalam pala hotak aku ni. :sengih:
Sebenarnya pepehal pun aku nak tekan kan, marketing ni 1st skali kena target segment market. Paham ker ayat aku ni. Tu penting woooooooooo sblm buat benda lain dalam bisnes. Cam aprentis baru ni, diaorang nak jual baju pengantin, nak jual kat saper? mestilah kat pengantin yang dah nak kawin beserta pengapit diorang. ha ha ha contoh yang sungguh releven. ( ye ke…).
Kalau dalam komik plak cam aku cakap sblum ni lah, kena ada kumpulan sasaran. Kalau ko tak target siapa readers ko, maka komik ko akan jadi caca merba. Contohnya, komik ko nak target semua peringkat umur, jantina dan semua jenis minat maka akan ada lah dalam komik ko tu cerita sang kancil dan buaya, cerita orang dewasa, pastu cerita pasal gincu dan mekap campur plak cerita camna nak panjat gunung kinabalu. Woiyooooooo banyak wooo info yang ada dlm tu. Persoalannya bolehkah strategi ni berjaya. Dari segi teorinya tak boleh malah akan membuatkan semua target market ko tak puas hati. Contohnya, umur yang budak kata, ada citer kancil pastu ada gak citer dewasa yang diorang tak paham, pastu ada lagi camna nak panjat gunung. So diorang tak puas ati. Bebudak pompuan plak kata, info mekap untuk diorang tak cukup, pastu apasal buat komik yang gans-gans langsung tak kena dng jiwa diorang. So diorang pun tak pueh hati. Orang lelaki dewasa plak kata apa kejadahnya siarkan cerita kancil dng info mekapmekap, bukannya diorang nak mekap. So diorang pun tak pueh hati. Apabila semua target market tak pueh hati maka komik pun tak laku. Ibarat sepasang kasut kulit yang besar ada gambar teddy bear warna pink lagi. Budak pompuan suka warna pink and ada teddy bear, tapi saiz besar untuk lelaki jer. orang laki plak kata best ada siz tapi warna pink la plak. Camtu la lbh kurang. :sengih:
menarik nih..
boleh follow topik nih utk kaut sedikit ilmu dalam pemasaran komik.
marketing tu mostly deal with common sense ka?
means lagi hebat common sense lagi hebat marketing skill.
ke boleh diasuh through pergi kursus. (network marketing misalnya hehe..)
tak jugak. Ko kena gak belajar teori dia sblm menggunakan common sense ko untuk buat perancangan. Ko kena tahu sebab akibat buat sesuatu benda dan life cyle sesuatu benda. Penting tu, sbb klu ko tak tahu life cycle produk ko (komik) ko tak tau kat mana dan masa bila nak buat perubahan.
aku recommend korang baca buku e-myth : revisited dan e-myth : mastery.
sol… ko bagi la link ker…. atau buku ni kene beli?
ubder… aku ada buku e-myth : mastery ni tapi belum ada e-myth : revisited , tapi dalam format audio. aku download buku2 ni semua kat http://bitme.org . kat situ ada buku untuk business dalam format audio + ebook. satu lagi buku yang aku cadangkan ialah buku taking charge of your business and your life oleh michael gerber. buku revisited dan mastery ni pun michael gerber jugak tulis
alamak.. bittorrent eh… thanks… ada rezeki jumpa laa… aku baca buku 10 days MBA or sumthing like that … kononnya laa.. dah dua tahun tak abis suku pun lagi… hehehe mebbe should be called MBA in 1000days… thanks again..
aku bukan reti sangat marketing ni…
aku noticed yg bilabebudak bikin komik (bukan majalah), diorang layan bikin komik yg diorang suka… target market ni tak terlintas sangat dalam kepala otak diorang … mungkin next stage kot…
kalo layan bikin komik as a part-time.. jgn pk market sangat.. kasi express talent tu cukup2.
art ni kan.. subjective. lagipon dah ada steady income.
tapi mcm negara besar (indon, india, US.. ) kadang-kadang project
eksperimental camnih menjadi. yelah.. kalo dah ramai tu, mcm2 org ada. bila dah outstanding,
ada aje la mana-mana producer / invester dtg carik.
tapi kalo alang-alang bikin komik untuk serius kerjaya.. marketing skill tu penting gak la aku rasa.
aku pon ada plan jugak nak publish komik nih. sendirik punya aje.. heheh (blushing).
teruskan bincang!
boleh la blaja-blaja strategi sket..
investor aka venture capitalist kat US banyak gile, lain sungguh dari mesia. kat mesia investor sume pondan2 lagi, tak berani gamble. tu pasal kalo untested water cam komik diorang susah nak masuk.
waaa..dah meriah la la topik ni
nampaknya explaination daripada taiko lebih berkesan dan mudah difahami…
memang taiko la…
kita takkan mampu utk memenuhi kehendak semua org…
sebab tu la target market ni penting….
taiko…penah dengar psl AIDA concept tak?
kalo tak silap aku konsep ni ade kt dlm 4P's under promotion…
A-attraction
I-interest
D-desire
A-action
Pergh! | Lukis, Komik, Kartun, Animasi, Games Malaysia
All information and content contained in this website are provided solely for general information and reference purposes.
By browsing this web you agree to our privacy policy.
© 2001 - 2021 All Right Reserved by Vasqtech Network Malaysia