Home › Forums › 3Ds, Graphic Designs And Multimedia › Industri Vfx Di Malaysia
Hi..saya org baru dlm pergh ni..
Meh le kita diskus apasal industri VFX kita belum maju macam…hollywood ato pun mcm bollywood ke hk ke ato indon…
Apasal…semua ni berlaku…
Atleast dapat la kita kembang kan dan memajukan industri ini…
Sbb apa…?
Sebab org malaysia dah buleh buat dah…sebenarnya..
Salah satu yg aku tahu..Produser film kita tak yakin…dan tak nak keluar duit…dan kita sering pangkah-memangkah price…
Kita musti bersatu..untuk menjagaperiuk nasik kita agar tidak pupus dimakan hari…
Ok..wa celah dulu
Perkara ini sudah lama dibentangkan dlm forum pergh… sila rujuk http://www.pergh.com/forum/index.php?act=ST&f=9&t=7425
give him a chance to participate cycom…..hes a new guy……
pergh dengan sifoo…mesti ade member lain…tak semestinya sama member..
#DUNIA NI LUAS
helo black,
haha.. real artist are finally in the house eh!
sebab dia..;
1. tade special effect gempak pon bole jual film. asalkan
menepati citarasa penonton typikal malaysia.. musti bole
untung banyak.. so, buat apa nak increase kos yg tak perlu.
(..di petik dari kata2 'film' director tersohor abad ini)
2. tak confident dgn local talents. benchmark kita takat yg ada
ni.. not up to their expectation (kalo compare dgn film omputeh
laa.. the question here – they willing to pay as much as
production omputeh tu bayar?).
3. local companies tak presentable (mostly yg medium size ni la).
kita tade gadget2 mahal nak tayang.. walaupon tak pakai, tapi
kasi 'gempak' je lebey. – ni sume tiket la ni.
aku tengok dari perspektif yg rasional la. tade nak salahkan sape2..
mungkin skrang ni slow sket. tapi as the time moved.. people
that made their first move to jump will be a step ahead in future.
just do it! hehe
mmmm ok tu….any idea utk kasi movedkan vfx kat malaysia…aku rasa manpower dah ramai..cuba company je tak mampu nak buat..producer pun…cuba le create sikit2 atleast masyarakat kat malasia di takle dihidang kan dgn cerita cinta ke…boleh tu boleh…tapi heavy sangat…habis budak bawah umur sekarang dah stat becinta…
kasi le tunjuk cerita..yang ade ilmiah sikit…pasal sains ke…super hero ke…boleh kot…
#mula2 memang vfx tu nampak tak ok…dah lama ok le…tgk star wars first dulu…kantoi gak composite…ok je..
tapi aku lagi suke starwars dulu lagi dari yg baru ni… walaupun limited resource die tapi story die mmg strong… character development cukup… yg latest ni rase macam tak cukup masin aa storywise… fx mmg gempak tapi tu la… ni pendapat aku je
yup! aku setuju dgn paco.
antara cerita vfx berlapis-lapis tapi story btol2 hancur!!
..ialah legend of zhu.
vfx yg best ialah bila org tak perasan pon scene tu CG.
contoh yg best aku rasa mcm.. master and commander.
ya betul tu..last samurai pun ade gak..yang paling aku suka Kung Pow…..tak de la aku cakap fully vfx…atleast…we create the market at malaysia…
starwars lama tu ok ape cite dia…
*CUMA aku tak nak bnyak bdak2 baru esok tanam anggur je…kalo ade market baru…baru le fight sikit…..(fight membina la maksud aku..baru maju)
TAKDE FIGHT LE KAT MALAYSIA…asyik2 TVC je…filem tarak ka
kalau kita gabung, guna duit poket sendiri, kepakaran ikut memasing. .. buat sendiri. jual sendiri.. aku pikir menjualnya .. kat luar le.
rasanya bagus ke idea kerdil aku ni?
hmmm…..aku rase kita kena buat sample2 yg boleh memberikan kefahaman yg lebih kepada filem direktor2,produser2 kat malaysia ni..kebanyakan mereka ni dari “old school”..so kita org baru kena bagi contoh2 yg logik kat mata dan akal diaorg..
maksud aku..
let say kita shoot something dgn kamera tak kesahlah high end ke low end ke….then kita blend some efx/animation bagi nampak real…present kat sape2 yg “tersohor “tuh…or better still comes out dgn own fresh story ….aku rasa boleh kot…
Macam Weta studio…lord of the rings tu…diaorang comes out dgn idea dan suggest kat one studio di hollywood…
Tapi be prepared ..sebab expectation org tinggi..sedangkan yg kita ade mungkin limited…..
Shaolin soccer tu adalah contoh terbaik yg aku nampak buat masa ni….good luck…
uhuhu.. btol btol aku sokong korang sumer..
aku skang nih tgh amik kos yg kene buat vfx
jgn nnt taman anggur udah ler
uhuhuh :rolleyes:
ko cari line commercial la..nampak gaya…drama ngan film aku rase baru nak nampak cerah good luck bro…
kalau kita gabung, guna duit poket sendiri, kepakaran ikut memasing. .. buat sendiri. jual sendiri.. aku pikir menjualnya .. kat luar le.
rasanya bagus ke idea kerdil aku ni?
korang pernah tengok cerita anime 'Voice from (or was it 'of') a Distant Star'?
cerita tu sorang mamat je buat. anime dia dalam 25 minutes. cerita dia ada 2d animation ngan 3d animation. dia ni mmg gagah gila. buat semua benda sorang (except for music ngan voice acting). 2 tahun dia amik masa buat anime 25 minit tu. quite a long time, tapi end product so-so. tak laa power sangat tapi respect effort dia
sekarang dia tengah buat full length movie. dia budget amik masa 5 tahun utk siapkan. buat sorang jugak tak salah aku
dia ni berjaya membuktikan the saying when there's a will there's a way
so, ada berani? kena ada team yg satu wawasan. buat animation 2-3 minit je dulu, utk test audience. yg penting team kena sekepala, tahu arah tuju
kalau tanak dengar cakap org lain buat sendiri je. macam mamat ni buat
ada pros and cons gak kalu buat sengsorang nih..
tapi aku rasa more to cons, sebab setakat ni aku tak pernah tengok lagi yg berjaya tahap dewa dengan cara buat solo nih…
kalau ada pon, aku rasa mamat yang buat Sky Captain and The World Of Tomorrow tu..
anyway yg baguihnya, kalau untung, untung sorang-sorang.
kalu rugi pon, rugi sorang-sorang gak…
kalau buat dalam team, banyak kelebihan. Yang sukar ialah nak manage dia…
Cuba nengok The Apprentice, semua dalam team power gila background. Tapi bila time nak wat assignment, macam-macam jadik..poning den…hehe
Topik bagus sebab aku baru dan jarang korek post lama….sorry….
pet: aku pun pernah pikir mcm kau jugak…
aku rasa point Vampire dengan Supernothing sangat bagus dan aku pun rasa research dalam storytelling sama penting (aku tak berani ckp pasal storytelling sbb aku suka animation saja)…projek akan jadi bila satu unit dgn unit yg lain tak ganggu sama sendiri dan hanya director saja bagi arahan.
…mana tau dengan thread kecik mcm ni, lama2 ada animation yg ter`produce'….
sehubungan dengan itu…
director kena paham juga keteknikalan membikin semua ni. kengkadang idea dia sebesar langit dan tak tahu kemampuan + masa yang mampu gabungan kita ( bebudak teknikal ) ni buat.
aku rasa elok kita educate director tu teknikal serba sedikit, sebelum depa melaksanakan olahan cerita dalam storytelling tu. Seriusly bukan takleh buat, kalau 1 orang + ngan 20 orang macam sorang tu. aku rasa dah leh wat dah benda best. Kasi respek pada kualiti masa dan penghayatan ahli pekerja untuk melaksanakan sesuatu yang super-best… doing+learn+crafting = pergh!!! dot kom!!!.
so far kat msia, aku assume.. byk nak wat cepat. RnD pun kengkadang ada sekerat jalan, dan ada yang pupus terus dibuat keje lain. Kita leh nampak sesuatu work tu buat cepat, buat beramai ramai, buat sorang… kita tahu menilai keupayaan memasing…
sekian warkah luahan pelajar baru yang hina… hehehehhe
kalo kita ada 200k sorang dalam bank aku rasa boleh kot…camna nak bagi makan anak bini kalo tadak duit….kat malaysia ni aku rasa taraf hidup masih survivor lagi…tak macam oversea…rasa aku je….
tapi kalo semua satu kepala aku rasa boleh pegi jauh tu….
LAMA TU NAK SIAP 30 minutes nye cerita..
tu la…..director pun kena faham limitation (kena tgk gak director tu bagus ke tak….). tapi peranan kita ialah kita kena sedar kita ni siapa dan buat sehabis baik to follow director dan always bagi good feedback….semua unit kena mcm tu…. aku tgk the making The return of the king, ada satu animator pompuan tgh menangis sbb director banyak songeh. Peter Jackson dtg kat dia dan bagitau `sakit ni sekejap saja….tapi filem lasts forever'….itu cth aku bagi dari sorang powerful director yg aku admire.
Pet menulis : “so far kat msia, aku assume.. byk nak wat cepat. RnD pun kengkadang ada sekerat jalan, dan ada yang pupus terus dibuat keje lain. Kita leh nampak sesuatu work tu buat cepat, buat beramai ramai, buat sorang… kita tahu menilai keupayaan memasing… “
Good Point!!! salah satu suggestion aku…..kena ada unit RnD yang independent yg tak terlibat dalam proses production. Pihak produser jangan sayang duit dan invest untuk training krew dan offer classes pasal latest technology. keeping the artists inspired and excited bout the project…..pendekatan ini m'bolehkan studio remain competitive dalam dunia animasi yang selalu berkembang…
anybody ada good idea utk tackle problem tu?
sekian warkah luahan pelajar baru yang hina… hehehehhe (copy n paste ayat Pet)
kalo kita ada 200k sorang dalam bank aku rasa boleh kot….
Aku kurang pasti kenyataan ni. Mmg betul ada yg hidup carik makan kerja kerna duit aku tak salahkan diorg. Tapi kat malaysia stakat ni aku dah jumpa yg duit dah secure, utk propose projek blh extra lagi dari grant. Nak jadi leader aku tak kisah tapi bila masuk bab kualiliti je dah mengarut2. Tunjuk sample yg ok, nak gak kartun mcm usop alasan senang(yg bentuk lain tak praktikal buat animation). 2D+3D dikatakan tak boleh dan bbrp lagi kenyataan yg buat aku 'down'. Duit nak dulu, aku tak konfiden kalau nak bagi pun. So ni la sebahagian kecil aku jumpe. sikap aku rasa perlu dtg first sebelum buget. kung fu hustle kalau aku tak percaya buget dia mcm matrix. Kesungguhan diorg patut kita kagum. Kalau Malaysia bagi 40 juta (x 2 puteri gunung ledang) rasanya malaysia blh buat cerita hebat mcm matrix tak rasanya. tak hebat cg pun cerita dia.
Malaysia rasanya byk gak org cakap2 mintak duit. (sori ye aku tgh geram) kerje belum tentu. bila tak jadi salahkan org lain. Tapi tak semua org mcm tu la.
kalo kita ada 200k sorang dalam bank aku rasa boleh kot….
Aku kurang pasti kenyataan ni. Mmg betul ada yg hidup carik makan kerja kerna duit aku tak salahkan diorg. Tapi kat malaysia stakat ni aku dah jumpa yg duit dah secure, utk propose projek blh extra lagi dari grant. Nak jadi leader aku tak kisah tapi bila masuk bab kualiliti je dah mengarut2. Tunjuk sample yg ok, nak gak kartun mcm usop alasan senang(yg bentuk lain tak praktikal buat animation). 2D+3D dikatakan tak boleh dan bbrp lagi kenyataan yg buat aku 'down'. Duit nak dulu, aku tak konfiden kalau nak bagi pun. So ni la sebahagian kecil aku jumpe. sikap aku rasa perlu dtg first sebelum buget. kung fu hustle kalau aku tak percaya buget dia mcm matrix. Kesungguhan diorg patut kita kagum. Kalau Malaysia bagi 40 juta (x 2 puteri gunung ledang) rasanya malaysia blh buat cerita hebat mcm matrix tak rasanya. tak hebat cg pun cerita dia.
Malaysia rasanya byk gak org cakap2 mintak duit. (sori ye aku tgh geram) kerje belum tentu. bila tak jadi salahkan org lain. Tapi tak semua org mcm tu la.
aku rasa kita kena pikir on management site gak….macam usop…animator dia semua ada bakat..but…from the RTM budget kita kena pikir 1 ep..bout 45k tapi kena pangkah 10k utk orang tgh…so camna nak go tu kualiti………bygkan karisma pictures ada 80orang animator…80 kali lah ngan 1000 dah 80ribu…tapi masa tu gaji mereka ini hanya 450ingit je sorang(sbb nakkan longterm company run)….so…how to make animator…naikkan motivasi..improvement diri sedangkan mereka ini memikir kan bulan ni nak bayar sewa rumah, api air, makan .dgm RM450 sahaja…that y to me 1st in the budget…but yg lain cth creativity kat MALAYSIA ni dah ramai…then RnD bagi aku USOP is the good developmet coz….kalo korang nak tau animation usop dibuat dalam software VER DOS …so sebelum masuknya OS version WINDOWS lagi…then sekarang org lama usop makin DEVELOP dicampur ngan FLASH sofware…n mcm2 la…but..bila part kualiti they cannot go to the limit coz the client dateline n the budget…as well… sbb kalo nak kan nice character animation mereka terpaksa nak tambah orang special for character designer(itu budget tu) …cuba cari any company dlm malaysia ade character designer tak. Kalo ade pun mesti yang tangkap muat je…not really charc designer..sbb mereka ni byk dah jadi kartunis ..lagi buat duit…
KITA sanggup push the limit bout creativity but the client cannot push the limit bout the budget coz diarang tak menhargai our creativity.. so why…
SO kita lihat balik PGL(bagi aku PGL adalah filem terbaik diMALAYSIA setakat ini coz y budgetnya baru USD4mill, kalo kat malaysia byk tu budget)….apa yang kita nampak…QUALITY..then baru kita tgk balik the budget berapa
…Senang je konsep hidup ni….kalo niat nak beli kasut timberland tapi dalam poket , duit ade budget kasut bata…camna kita nak beli…kasut timberland tu…?
*maksud aku industri VFX kat malaysia ni tak semestinya fully film VFX but to me we make it slowly to full VFX like LOTR or MATRIX ke….(kalau director tu bukan mat VFX nak buat cana)
PGL buget promotion je 4 mil, kos production lebih la.
Aku tak pernah perlekeh org org buat org buat usop, 256 colour utk hasil kan animation pakai mouse pulak tu lukis. I don't blame them dgn industri rtm tu sebab situ ramai animator kecik2 cari makan. Gaji animator 500 je, executive marketing 5k (walaupun tak pernah bg 1 projek pun). Big bos je byk carik, tapi influance org bwh byk cakap buat mcm2. Kalau diorg terer benar dlm animation aku nasihatkan keje luar negara baru blh buat duit.
Aku tak expect diorg blh yg blh hasilkan animasi sehebat Ghost in the Shell dlm keadaan demikian dlm masa terdekat. Aku lebih berpaling pada golongan yg mempunyai kemudahan mcm lecture. Fasiliti ada, grant blh mohon, gaji tetap dan byk kemudahan utk menjalankan R&D sebenarnya. Lecture mendidik, org yg dia didik akan masuk dan bangunkan industri. Bila ada peluang biarlah rasa ada tanggungjawab utk hasilkan karya yg terbaik tak kiri animation atau VFX. Tapi bila ada kemudahan dan lebih bernasib baik dari golongan dlm industri mahu letakkan taraf kerje yg sama atau lebih rendah atas alasan lebih praktikal betul2 buat aku geram. (Bukan semua org)
itulah maksud aku ttg sikap lebih utama dari buget
bagi aku kalo attitude bagus pun kalo budget cipot sapa nak buat…cubalah kita tanya company2 yg ada di malaysia…for 3-6 secs 3d animation for commercial pun rate dalam 3-4k…so kita kali ngan 30minutes purata dekat 90k gak…coz main power kena byk kalo nak bikin tv series…so to me …cara lecture dikolej byk aku tgk byk on teori…not to praktikal..so bila masa dalam perperangan byk yg panic…setengah org je aku maksudkan tu…
dari bangku skolah lah bermulanya sikap..then kerana itu lah demanding price makin meningkat kerana byk yg ttelah lakukan dgn baik…that why kita kena pikir on investement machine…kalo boleh pakai celeron aku rasa mesti kita boleh dapat budget murah…tapi kalo nak buat animation sebijik pc harganya dekat 5k kalo 10pc dah 50k…main power nye gaji sorang 2k kalo 10 dah 20k
itu blum masuk pre production lagi vo skrip dll…post lagi tak kira…mana ada orang buat sorang2 melainkan mak bapak dia orang kaya….
cuba kita offer kat sapa2 bikin 3d logo 12 secs tapi budget 200 je..ada orang nak buat tak…aku rasa byk yg pikir 2 kali tu(but the animation work mesti very low quality kalo mamat tu buat) ..sbb budget tu nampak mcm tak menghargai creativity langsung…tapi kalo dibayar royalty macam US aku rasa ok kot…
* orang sekarang dah ramai guna remote control….dulu mana ada semua manual…sbb tu makin lama makin mahal hidup ni then makin malas la manusia….aku dulu lahir nampak pelita ayam budak sekarang nampak aircond (dalam maksud tu)
cuba kita offer kat sapa2 bikin 3d logo 12 secs tapi budget 200 je..ada orang nak buat tak…
aku angkat tangan..
// aku penah kaut 50 rangok je untuk 10 sec logo bepusing tahap setengah saat je siap. transfer sequence dalam cd lak tuh. sungguh sungguh menjatuhkan nilai market. masa tu tak tau pepe.. skg sado lah.. –
ketika aku begelar kedet tahap janin lepas belajo dulu.. hu hu hu
— ok back to the point —
Perbincangan yang dilahirkan oleh sedara efek abg hitam yang wujud skg ni aku nampak menerbitkan keutamaan pada 2 jenis pihak. kedua dua pihak ni amat penting dalam pemprosesan untuk menghasilkan VFX,3d animasi ataupun seangkatannya dengan baik…
1. Director ( the whole scope visualiser )
2. Teknikal person ( cg artist )
Memula meh aku petik beberapa point dari sedara matrush berkenaan…
a. Kalau diorg terer benar dlm animation aku nasihatkan keje luar negara baru blh buat duit.
: Kebaikan –
Ada betulnya jika mereka dihantar belajar disana untuk menambahkan ilmu, sungguhpun dah terer. tapi back to the local industry itself.. he or she should do something on local scene. Sungguhpun malaysia ni kecik ajer.. aku rasa tak mustahil dengan keupayaan tinggi yang ada @ bakal ada tu membukak mata mata rakyat kita. terutama bumiputera la.
faktor duit??? aku rasa bagi cg artist yang lebih pada soul tarak kisah punya.. spt aku .. dan juga rerakan lain yang tahap tinggi minatnya dalam dunia vfx ni.. “the money come second, the first is the ultimate satisfaction“.
Cepat berpuas hati tu adalah satu kegagalan kalangan kita. Duit tu leh buat mana mana… benda yang dipanggil vfx ni ialah ilmu. bukan satu benda mudah macam kita leh beli sepatu bata. So ada benefit keje kat luar, tapi… pulanglah ke Malaysia.. untuk naikkan scene.
: Keburukan
Lupa diri!!, macam manusia lain yang ada kerjaya lain. kalau dia dah syok. pasti dia akan terus syok. So andaikata bila dia dpt keje kat luar. Semesti contribution keteknikalan cg-artist ni adalah untuk scene negara tersebut. Bagaimana Malaysia???…. kalau ada.. mungkin sekutir dua dalam banyak banyak job. Kita ada scene sendiri.. kita kena bangunkan keupayaan orang Malaysia.. terutama kita adalah bumiputera ( sorry aku tak berniat pekauman ke apa apa… benda ni.. its real.. its the fact yang aku nampak ).
Mari lihat pandangan abang hitam pula
a. bila part kualiti they cannot go to the limit coz the client dateline n the budget… & .. sbb kalo nak kan nice character animation mereka terpaksa nak tambah orang special for character designer(itu budget tu)
: Kebaikan
Buat sorang lain jadiknya, bila buat berkumpulan.. lain juga rupanya. Sepengalaman kecil aku dalam bidang ni.. tu yang aku paham. Bila dalam team tu mengabungkan lekapan teknikal yang lengkap, amik contoh la flaystudios.. dari pereka tekstur grafik, pelukis sampailah ke 3d animator.. masing masing ada pengkhususan memasing ++ semua ada ilmu tambahan lain pulak tuh. satu entiti yang besar.
Itu keuntungan bila dapat team yang best. Dalam banyak banyak tu, satu kepala dikenali sebagai director.. adalah tunjang utama untuk menjayoskan projek. Aku assume.. kalau dah tahap camni. apa director nak.. possibility nak bagi tu dah 90% boleh archieve.. merujuk pada faktar masa yang diberikan juga la.
Apa yang aku paham abang hitam cakap ni .. merujuk pada tenaga kerja dan speciality tu sendiri. Ia bukan dibuat sorang.. ia adalah berkumpulan.
:Keburukan
Its back to the budget gak, faktor utama kenapa ia kesitu gak.. bukan kepuasan atas duit tu untuk peribadi si CG-artist, baik secara solo mahupun berkumpulan. Faktornya ialah item item diluar kuasa si CG-Artist tu. Sebagai contoh dalam POST..
memerlukan…
a. hi-end render
b. motion capture untuk character
c. HD output untuk final
d. mixing final dalam protools
f. compositing + color grade dsbg
dan banyak lagi.. semua ni mesin siut, mana leh pakai free jer
semua ni mahal… gaji tu aku rasa 2.5k pun dah ok.. lagi higher its depends on the experience si CG-artist. as all people does.. when they become stronger.. they start demanding.. itu normal, tapi kalau jenis tahap melampau.. aku pikir george lucas pun kasi penampar tak berbayang kat si CG-artist tu. Faktor peralatan tu sendiri dah mengarukkan kepala botak berglossi si penerbit.. canna??? canna????
kalau diberi peluang pakai peralatan murah. aku rasa sesapa yang lebih pada soul tu sanggup je buat. lebih lebih lagi kita sendiri tau keupayaan DV. Secara amnya, ia dikenali experimental… Videoklip pun dah pakai DV skg untuk shoot.. so edit lam nle dalam pc @ mac je… prefered Finalcut Pro HD ar… serius aku rasa macam film siut..
Rumusnya, bukan takleh buat. sebagai salah satu suara dari kedet baru keluar tin sardin cam aku ni… ku fikirkan penyelarasan antara kefahaman direktor dan cg-artist @ teknikalman tu sendiri perlu ada. Baik dimana mana pihak… sama sama kita amik tahu. Utamakan… masa, teamwork, phase schedule dan dateline yang logik.
Suggestion hina aku,
1. is this what the market look for, what are the tools to make it happen – director –
2. how to implement that thing, when the dreams becomes reality …. — cg-artist –
Sekian warkah kedet muda..
im petrakhus3d.. sign out for todays episode of industri vfx di malaysia…
chow…
cuba kita offer kat sapa2 bikin 3d logo 12 secs tapi budget 200 je..ada orang nak buat tak…aku rasa byk yg pikir 2 kali tu(but the animation work mesti very low quality kalo mamat tu buat) ..sbb budget tu nampak mcm tak menghargai creativity langsung…tapi kalo dibayar royalty macam US aku rasa ok kot…
Freelance cari makan aku pernah byr 100 (mahal skit dr pet dpt).
Perkembangan CG byk bergantung pada pengiatnya. Kita ambik sejarah negara mula maju cg terdekat korea. 10 tahun lalu, film, animation dan cg diorg tak begitu mengkagumkan. Pemerintah diorg pun tak nampak kepentingan so takde dasar sokong direct pada sumbangan cg dan seni umumnya.
Start dgn student, belajar kat jepun, us dan merata2 carik ilmu. Balik buget takde dan market tak besar mcm jepun. Most kompeni ambik sub dari jepun dan negara lain (murah tenaga keje masa tu). Belajar dan hasil cg mula nampak. dgn pengalaman dari luar dan local diorg mempertingkatkan mutu. tunjuk potensi yg ada. Mula terkenal tgh hasil keje yg baik baru diorg demand harga. Pemerintah dah tgk contribution diorg dah start bagi galakan. Diorg dah start tiru industri luar dgn buat percubaan semua genre film popular kat luar. Tak kira dari cerita seram hingga romantik. skrg dah start jemput pakar2 cg buat show kat negara diorg untuk diorg tgk dan belajar.
Malaysia, Philipine, Indon masih mengekalkan standard animation sebagai tenaga kerja murah. Takblh kita letak standard usop je. Perlu pandang ke hadapan bukan berpaling ke belakang.
ahhhh..alautuhhhhhh
tapi janganla ban aku…aku sekadar memerhatikan keadaan. aku paham situation korang. takpe, aku tak marah, pet pun tak marah. selagi pak kadiaq ada kat information ministry, aku rasa lagi lambat nak naik. Baik aku support hentai…output macam cibai pun tetapi masih stim kote apabila menengok. Jadi, apakata kita buat animation porno pulak. Bermula dari underground la…buat sikit sikit, lama-lama mesti best punya. Alahh..dulu flop poppy pun fuck mainstream jugakk. OAG pun nyanyi lagu omputih jugak dulu..
~yang horny~
amat
aku nak ajak sapa sapa yg terrer main game silent scope, jom kita fight kat sg wang
cuba kita offer kat sapa2 bikin 3d logo 12 secs tapi budget 200 je..ada orang nak buat tak…aku rasa byk yg pikir 2 kali tu(but the animation work mesti very low quality kalo mamat tu buat) ..sbb budget tu nampak mcm tak menghargai creativity langsung…tapi kalo dibayar royalty macam US aku rasa ok kot…
Freelance cari makan aku pernah byr 100 (mahal skit dr pet dpt).
Perkembangan CG byk bergantung pada pengiatnya. Kita ambik sejarah negara mula maju cg terdekat korea. 10 tahun lalu, film, animation dan cg diorg tak begitu mengkagumkan. Pemerintah diorg pun tak nampak kepentingan so takde dasar sokong direct pada sumbangan cg dan seni umumnya.
Start dgn student, belajar kat jepun, us dan merata2 carik ilmu. Balik buget takde dan market tak besar mcm jepun. Most kompeni ambik sub dari jepun dan negara lain (murah tenaga keje masa tu). Belajar dan hasil cg mula nampak. dgn pengalaman dari luar dan local diorg mempertingkatkan mutu. tunjuk potensi yg ada. Mula terkenal tgh hasil keje yg baik baru diorg demand harga. Pemerintah dah tgk contribution diorg dah start bagi galakan. Diorg dah start tiru industri luar dgn buat percubaan semua genre film popular kat luar. Tak kira dari cerita seram hingga romantik. skrg dah start jemput pakar2 cg buat show kat negara diorg untuk diorg tgk dan belajar.
Malaysia, Philipine, Indon masih mengekalkan standard animation sebagai tenaga kerja murah. Takblh kita letak standard usop je. Perlu pandang ke hadapan bukan berpaling ke belakang.
Memandangkan text2 seperti di atas….aku rasa …perkara2 ini perlu di elakkan…coz y…kita sendiri yg membunuh industri ni….rasa aku kalo berterusan ..maybe akan pupus…sebabnya…for 12-10secs 3d logo akan jadi harga RM50…so dimana perlu kita letakkan semangat jua yg tinggi kalau masing2 cuba memangkah harga just for the project…aku rasa byk 3d artist or 2d artist jual goreng pisang tepi jalan….
mana taknya…kita sendiri yang mengumumkan pada golongan korporat atau client bahawa budget2 ini sudah murah..so macammana pulak kepada generasi2 baru nanti…mungkin semangat yg tinggi tu tadi akan hilang secara perlahan-lahan
Bagi aku semua digital artist dlm malaysia ni masih lagi mempunyai semangat membara untuk berjuang…sanggup melakukan apa saja…utk mengikut kehendak hati yang rakhus itu…but…sedar tak sedar…selepas 1997 budget2 for makin rendah aku nampak…coz semuanya mahu survivor….
tak dinafikan brg for cgi makin murah sbb tu budget makin murah…tapi kalo ori..? kalo kita kira plak manpower costing…to me kat malaysia ramai yg tak menghargai seni…mereka ini nampak seni itu mudah
aku rasa industri ni utk 10 tahun nanti jadi sistem lelongan…orang taruk 10 orang sana 8…makin lama makin turun….so dimana nilai seni untuk dihargai tu dah ilang….
Berbalik pada cik matrush kata “suruh budak animation lama pegi ke oversea” to me…itu juga sbb kill the industry…biarlah mereka ini berjuang kat malaysia saja…dgn apa yang ada…kalo takde mereka ni…aku tak tau la…Mcm shahril SPESICS tu …pikir dua kali gak dia nak lepak malaysia…payah nak idup…
BATU PUN KALO KENA SIRAM HARI2 DGN AIR..LAMA2 LUAK JUGAK…sama ngan semangat n sikap
semangat aku pun masih ada bara…..kat sini pun boleh berjaya….tambah2 kalu product tu dapat sambutan byk kat oversea.
so ko kena mantaian semangat tu…10 tahun dah aku dok mantain ni semangat aku…kengkadang di tebakar terus…sampai keluar topik ni lah…menyampah gak aku tgk industri ni kadang2…tak mcm industri lain…tapi nak buat camna perjuangan harus diterus kan sampai harga 3d logo tu ketahap 4inggit
Shahril SPESICS (aku pun bangga ada org kita yg blh buat) adalah contoh org nak carik makan. ada skill, ada peluang apa salahnya keluar negara. Bak kata org hujan emas di negeri org, hujan batu negeri sendiri mesti terdetik gak dlm hati dia nak balik dan curahkan pengalaman kat negeri sendiri. Aku tak pernah dgr shahril tu mengeluh balik malaysia kerana payment tapi dia lebih takut tak survive. Sikap sekeliling tak supportive. Jgn la kata keje kat luar kill industri. Pengalaman kat luar blh curah kat dlm negara bila tiba masa dan peluang. Anime jepun pun byk influance barat. Usaha, sikap dan inovatif meraka menjadikan apa gemilang mereka skrg.
Tak salah kita keje kat luar, cari duit. Manalah tau bila duit dah cukup jadi penerbit kat dlm negara dan organize team dgn cara lebih baik. Baiki kelemahan yg terdapat dlm industri.
Pasal freelance pulak, mmg byk murah, projek kecik la. utk presentation sekolah, tesis pelajar takkan nak charge 2-3k. Kalau montaj sukan sea ke, mesyuarat oic ke, berbaloi la charge mahal2. Takkan la bende kecik blh kacau market sgt.
Pergh! | Lukis, Komik, Kartun, Animasi, Games Malaysia
All information and content contained in this website are provided solely for general information and reference purposes.
By browsing this web you agree to our privacy policy.
© 2001 - 2021 All Right Reserved by Vasqtech Network Malaysia