Author Topic: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul  (Read 989 times)

imperiex

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 139
    • View Profile
Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« on: January 23, 2010, 03:36:11 PM »
Minta tolong sesiapa yang berpengetahuan utk menjawab soalan ini...

Apa bezanya antara cerita rakyat dan tahyul? Aku tahu contoh2 cerita rakyat ialah Sang Kancil, Mat Jenin, Batu Belah Batu Bertangkup etc, dan contoh2 tahyul ialah tak boleh menyanyi kat dapur nanti dpt suami tua, etc. Tapi aku tak mau contoh, sebaliknya aku nak tahu apa sebenarnya perbezaan antara kedua-dua tu?

Soalan ni penting utk establish premis utama graphic novel yang aku sedang tulis skrg.

Tima kasih
There were two messengers
They had animosity with each other
They were equally powerful in fight
Here are the corpses.
- ancient Javanese verse

Rapper, blogger, writer, storyteller.

chaku

  • Mods
  • Full Member
  • *
  • Posts: 1281
    • View Profile
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #1 on: January 23, 2010, 04:09:50 PM »
cerita rakyat: intipati utamanyer ialah teladan
tahyul: tiada teladan pun

tak boleh menyanyi kat dapur tu tahyul ke? tu lebih kepada pantang.
pantang larang macam ni slalunyer hanya kiasan, motif utama dia x bagi nyanyi adalah sebab kebersihan dan keselamatan. Kalo menyanyi, nanti air liur tersembur masuk dlm masakan, dan selalunya sambil menyanyi kita leka, kelekaan tu boleh membawa padah.

nanti dapat suami tua: ini merupakan ayat untuk menakut nakutkan. sebab selalu nyer kalo di nasihat secara biasa, kita slalu x amik endah. so dengan adanya ayat seperti ni, gadis2 yang tgh masak tu, berpikir 2-3 kali untuk nyanyi ke tak.


zamzami

  • Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 2439
  • "Melukis Setiap Hari"
    • View Profile
    • my blog
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #2 on: January 23, 2010, 04:23:44 PM »
zaman skrg ni rilek jer gadis2 muda kawen ngan laki tua...siti nurhaliza ngan dato' K contohnya..kakaka...sori off topic...


bearing85

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 1643
  • veni...vedi...vinci
    • View Profile
    • deviant art
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #3 on: January 23, 2010, 04:34:59 PM »
ha chaku..aku nk off topik jp...tul ke klu minum air kelapa, mkn ubi kayu atau minum air gas xleh mkn ubat??..takut mabuk atau power ubat tu kureng..tahyul ke citer rakyat je tuh??.. :D
Hati Riang;:)

chaku

  • Mods
  • Full Member
  • *
  • Posts: 1281
    • View Profile
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #4 on: January 23, 2010, 05:17:25 PM »
zaman skrg ni rilek jer gadis2 muda kawen ngan laki tua...siti nurhaliza ngan dato' K contohnya..kakaka...sori off topic...

sori nak off topic gak..
la ko ni bro tako..dah tentu SITI, konfem dia nyanyi masa memasak.sbb tu dapat dato K

ha chaku..aku nk off topik jp...tul ke klu minum air kelapa, mkn ubi kayu atau minum air gas xleh mkn ubat??..takut mabuk atau power ubat tu kureng..tahyul ke citer rakyat je tuh??.. :D

xpe ke jawab kat sini..aku rasa ko bukak topic baru pasal petua/pantang larang org tua2.
kang tuan thred marah lak asik offtopic

imperiex

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 139
    • View Profile
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #5 on: January 23, 2010, 11:48:58 PM »
aku rasa nak tukar topik thread ni terus pun takpe. mungkin aku perlu merujuk buku-buku pengkaji folklore dan anthropologists yang pakar dlm hal ni utk lebih jelas. so korang sambung je la perbincangan korg tentang petua-petui orang tua. and thanks chaku for the reply!
There were two messengers
They had animosity with each other
They were equally powerful in fight
Here are the corpses.
- ancient Javanese verse

Rapper, blogger, writer, storyteller.

organz_the

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #6 on: February 26, 2010, 04:27:35 AM »
cerita rakyat (folktales).. tergolong dlm sastra rakyat berbentuk narasi (penceritaan).. kalau tahyul plak, dlm fairytales ataupun dlm sastra berbentuk bukan narasi (peribahasa, dll)..
check buku kesusasteraan tradisional mlayu (DBP)..

imperiex

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 139
    • View Profile
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #7 on: February 26, 2010, 07:48:28 PM »
encik organz_the,

mudah saja jawapannya (chewah dah tau boleh la cakap):

Cerita rakyat lahir atas kepercayaan dan hidup dengan pengetahuan.
Tahyul lahir atas kepercayaan dan hidup dengan kepercayaan.

Sekian :)
There were two messengers
They had animosity with each other
They were equally powerful in fight
Here are the corpses.
- ancient Javanese verse

Rapper, blogger, writer, storyteller.

kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #8 on: March 02, 2010, 08:56:39 AM »
tahyul senang je definisi dia, agak2 kalau koa percaya tu dah boleh terpesong akidah tu kira tahyul le,

PhoenixByte

  • Moderator
  • Ultra Member
  • *
  • Posts: 7419
  • RCW
    • View Profile
Re: Perbezaan antara Cerita Rakyat dan Tahyul
« Reply #9 on: March 02, 2010, 09:26:13 AM »
contoh citer tahyul citer constantine tu la :D