Author Topic: Nikon D 60 to D80 ke D7000  (Read 13571 times)

Izam01

  • Pro Membership
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 2906
    • View Profile
    • izam
Nikon D 60 to D80 ke D7000
« on: April 21, 2008, 04:44:28 PM »
terlalu banyak dah racun yg Odows masukkan dlm makanan aku... sehingga satu hari aku p Tesco Extra kat penang nih, tertgk Nikon D60. Kemudian aku pun menerai la kamera nih...
terasa aura dia menusuk kalbu, hingga tak tidoq malam.
dah banyak kali aku tanya odows pasai model nih. semlm aku berkesempatan p PC fair... sembang dgn penjual model nih... sepertimana yg odows suruh aku tanya, aku pun tanya la... pasai lens lama boh kat model nih... dia kata boleh. tak tau la sama ada kesahihan cerita dia.

jadi aku nak tanya pendpt hampa semua, adakah berbaloi beli model nih?...

p/s- odows aku masih tak pueh hati lagi nih... hihihihi
« Last Edit: December 21, 2010, 09:03:06 AM by Izam01 »

Skynet

  • Mods
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 4601
    • View Profile
    • http://www.firdausradzi.com
Re: Nikon D 60
« Reply #1 on: April 21, 2008, 04:50:32 PM »
beli..test..ada berani?  >)


mysticmind

  • Administrator
  • Ultra Member
  • *
  • Posts: 10738
  • 神秘的な心
    • View Profile
    • Nizam Mystic Ahamad
Re: Nikon D 60
« Reply #2 on: April 21, 2008, 04:56:48 PM »
D40 & d40x paling murah.

d60 & d80 untuk orang berduit sikit.

nak paling bagus D300 dan sepertinya la.. harga pun bagus.. :D

bak kata pepatah moden :
"Yang menjadikan hasil bagus bukan mesinnya, tapi orang yang menggunakannya" - mysticmind :p

- yakni, kalaupun aku pakai d300.. lum tentu aku leh lawan skynet & takara pakai d40.. hehe
Visit : + Blog + Twitter + FB

Skynet

  • Mods
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 4601
    • View Profile
    • http://www.firdausradzi.com
Re: Nikon D 60
« Reply #3 on: April 21, 2008, 05:02:18 PM »
bg aku..beli ikut mampu atau bajet la senang skit...kang aku cerita pasai D300..D3..ada yg bengang plak...kekeke..

D60 pun orait..tp kalau ada lebih..D80 terus la...promoter kamera biasanya kan zam..bukannya tau sgt pun pasai kamera depa juai tuh..hang tanya lens apa leh masuk..semua depa kata bole punya...janji bole juai kamera..komisyen masyukkk..hehehe.

pasai lens lama bole masuk tu..mmg bole..tarak hal..tp jd manual fokus la..sbb D60 tak sediakan AutoFocus motor kt bodi..lens mahai2 saja ada AF motor kt lens...bodi murah..lens mahai..pusing2..sama saja. :D
« Last Edit: April 21, 2008, 05:06:38 PM by Skynet »


Nusantarian

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 1612
  • nusancapture
    • View Profile
    • Nusancapture
Re: Nikon D 60
« Reply #4 on: April 21, 2008, 05:22:24 PM »
Yaya.. D60 masuk lense lama = manual fokus. 50mm nak manual fokus kebas jugak kornea mata.. 200mm ok la jugak sebab dekat, nampak la outfocus ke tidak. Tp klau dah suka manual takpa izam..

Aku pun terpaksa buat2 suka dgn manual fokus ni, sbab auto tak bley hehehe... Sgt mencabar iman bila gelap, sat clear sat tak.. kekekeke.

Odows bila nak tolak 10-20mm tu hafprais kat aku? =x
♥ ♣ ♦My Photography♦ ♣ ♥
♥ ♣ ♦My Arts♦ ♣ ♥

Izam01

  • Pro Membership
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 2906
    • View Profile
    • izam
Re: Nikon D 60
« Reply #5 on: June 26, 2008, 04:03:37 PM »
Sabtu lepas, dgn rasminya, aku dah pun balun D60... hihihi

Skynet

  • Mods
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 4601
    • View Profile
    • http://www.firdausradzi.com
Re: Nikon D 60
« Reply #6 on: June 26, 2008, 04:51:06 PM »
tahniah..makin meriah foto2 dlm pergh nanti.. :D


mysticmind

  • Administrator
  • Ultra Member
  • *
  • Posts: 10738
  • 神秘的な心
    • View Profile
    • Nizam Mystic Ahamad
Re: Nikon D 60
« Reply #7 on: June 26, 2008, 05:12:08 PM »
mari kita tgk awek utara plak peh nih kat pencinta wanita.. :P
anak2 mami wooo.. :p
Visit : + Blog + Twitter + FB

leydi

  • Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 3881
  • Darititikketitik..
    • View Profile
Re: Nikon D 60
« Reply #8 on: June 26, 2008, 05:17:49 PM »
Tahniah Izam..Hang membuat keputusan bijak.
Aku harap pasni ada la skit angin perubahan kat thread penchenta wanita tu.
Asik2 bunga melaka je, nak gak tengok marka anak mami pulak....hehe

Edit:
Apsal nada post aku mcm sama je dgn mistik? Adakah kami sehati sejiwa?
« Last Edit: June 26, 2008, 05:19:44 PM by leydi »

Izam01

  • Pro Membership
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 2906
    • View Profile
    • izam
Re: Nikon D 60
« Reply #9 on: January 14, 2009, 11:04:15 AM »
baru ambik :p

rzartz

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 1438
  • Guitaris Tipu
    • View Profile
Re: Nikon D 60
« Reply #10 on: January 14, 2009, 11:13:23 AM »
ade ropanya org utara kt sini....keje jabil lak tu (btol ke ? aku main blasah je ckp)

Izam01

  • Pro Membership
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 2906
    • View Profile
    • izam
Re: Nikon D 60
« Reply #11 on: January 14, 2009, 11:37:04 AM »
betui la tu... kad baru dpt maaa... :p

rzartz

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 1438
  • Guitaris Tipu
    • View Profile
Re: Nikon D 60
« Reply #12 on: January 14, 2009, 11:57:42 AM »
ade geng...bleh le mintak tunjuk ajar secara lisan bab2 photography pasni, heheheh....
bro, d90 plak dh kluar la ni....

leydi

  • Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 3881
  • Darititikketitik..
    • View Profile
Re: Nikon D 60
« Reply #13 on: January 14, 2009, 12:18:19 PM »
Blaja amek potret zam...Potret anak, Awek, wife, awek, parent, awek... awek..awek..
Blajar depth of field dlm potret..blaja pilih background yg sesuai..Blaja pose yg menarik..

Amek gambat itik, semut kerengge macam odows tu kendian laen tahun pon buleh.. hehehe

Izam01

  • Pro Membership
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 2906
    • View Profile
    • izam
Re: Nikon D 60
« Reply #14 on: January 14, 2009, 12:22:58 PM »
esok aku nak kena ambik gambaq bebudak yg buat pertunjukkan fesyen kat kilang nih... kalaulah aku dibenarkan ambik masa depa salin baju... :p

leydi

  • Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 3881
  • Darititikketitik..
    • View Profile
Re: Nikon D 60
« Reply #15 on: January 14, 2009, 12:36:05 PM »
Fuhh..Best tu izam.
Ko lepak aje kat blakang stage tu seblom dorang dtg hehe.. Cakap boss kilang ko yg suruh.

Biasa model tukar baju ni tak pakai bra..dorang pakai masking tape aje. :wink

Izam01

  • Pro Membership
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 2906
    • View Profile
    • izam
Re: Nikon D 60
« Reply #16 on: January 14, 2009, 01:26:49 PM »
hahahahaha... terima kasih atas tunjuk ajaq abg leydi... akan dipraktikkan :p

petrakhus

  • Super Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 4376
  • Penternak kambing digital, DuaCuttyVFX
    • View Profile
Re: Nikon D 60
« Reply #17 on: January 14, 2009, 01:36:19 PM »
ya.. petik petik petik..
.hanya artis biasa.

Nuppy

  • Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 2138
  • Univers Thin Condensed
    • View Profile
Re: Nikon D 60
« Reply #18 on: January 14, 2009, 03:50:26 PM »
aku pun takleh tahan gak macam izam.. ikut kan ati nak amik d80.. dapat 2nd pun ok gak.. arghhh

petrakhus

  • Super Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 4376
  • Penternak kambing digital, DuaCuttyVFX
    • View Profile
Re: Nikon D 60
« Reply #19 on: January 14, 2009, 04:17:14 PM »
d300 nuppy.. lagi riang ria... ( ngah mikir camna nak ngompol duit ni )...
.hanya artis biasa.