Author Topic: Tutorial Kromosom: Perspektif  (Read 3823 times)

kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Tutorial Kromosom: Perspektif
« on: October 08, 2004, 12:46:06 PM »
aku sambung kat sini

ok aku dah balik bukak kitab.. soklan seterusnya utk peserta benama krom, bleh guna talihayat kat membe2 peh yg lain...

1. byk tgk poster2 dgn cover komik diorang lukis guna 'dynamic angle' ke apatah, camna aa nak wat menjadik kesan tu?

2. pastu aku ada terbaca 'comics n seq art', dia ada ckp width utk panel tu akan efek pada timeframe, dia bg contoh kalo kotak tu lebar tunjukkan masa yg berlalu pjg n kalo pendek short la. ermm ko leh terangkan lagi dok? aku x brp clear aa tang nih..

ok tu je dulu.. chows
[/b]
___________________________________________________________________________________

perspektif dinamik dapat dihasilkan dengan memanipulasikan imej dengan skala yang
berubah-ubah (variation). Panjang kalau nak terangkan jadi aku lukis je.

1. kadar anatomi yang biasa. perhatikan kekotak pada imej sebagai rujukan.
2.ini dipanggil axonometri.imej masih lagi dalam skala (a-e) cuma sudut diubah daro 90-30darjah
3.Ubah kedudukan paksi melintang untuk menghasilkal 'distortion'
4.Masukkan perspektif dalam lukisan dan...siap da pon


 ______________________________________________________________________________

selalunya shot pendek2 nih akan membawa pembaca menghayati eksperisi dan percakapan.
dan selalunya juga shot pendek2 ni adalah close up atau very longshot.jadi tiada masa
browsing dalam shot sebegini.

shot panjang pula membawa pembaca meninjau keseluruhan lukisan sebab ada background.
gerakan mata pembaca akan melihat background sebelum focus ke subjek utama dan kemudian
dialog

« Last Edit: August 20, 2006, 09:52:53 PM by azarimy »

supernothing

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 1037
    • View Profile
Perspektif
« Reply #1 on: October 08, 2004, 02:09:44 PM »
krom, tak nampak laa. aku nak gak belaja perspektif ni
Just a ghost to the world

kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Perspektif
« Reply #2 on: October 08, 2004, 04:38:44 PM »
dah repair da

angel

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 1561
    • View Profile
    • http://
Perspektif
« Reply #3 on: October 14, 2004, 03:38:06 PM »
oo, ade lagi tak?
DREAMteam VIP Advisor
DreamTeam is currently starting our project DreamZime#2 for ComicFiesta2005. We welcome Guest artist(s), Sponsors and Collobrator. For information, please PM angel or Neo_Sidewinder. TQs!

kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Perspektif
« Reply #4 on: October 15, 2004, 08:49:31 AM »
ada..tapi kena tanya la dlu apa yang adanye?



haaa..stat dari basic...
tiga prinsipal perspektif...semua perspektif adalah hasil dari 3 yang asa nih
fish eye dan wide angle adalah distortion dari ketiga-tiga basic ni.

aku rasa semua orang dah tahu....
cuma kebanyakan orang tidak mengambil berat tentang vanishing point dan horizon
itu yang perspektif lari je semacam.

ICeSoul

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4668
  • Imagineer
    • View Profile
    • ICeSoul web
Perspektif
« Reply #5 on: October 16, 2004, 01:09:00 PM »
fish eyed perspektif (ala yg mcm tgk dari lensa bulat apatah) tu camana ek. azarimi nak buat aritu, tak siap2 lagi kot..  :rolleyes:  

madstone

  • Ultra Member
  • *****
  • Posts: 7971
  • Penorrent Berjaya
    • View Profile
Perspektif
« Reply #6 on: October 18, 2004, 09:29:24 AM »
kena print ni thread ni
buat rujukan dan bacaan ringan sablom tido

kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Perspektif
« Reply #7 on: October 18, 2004, 02:03:05 PM »
ahahah..moge2 digram nih dapat menjawab serba sedikit tentang distorted perspectives ni.


 
ralat: 1) origal = original   2)ration = ratio 3)dwg. = drawing[/b]

ramai yang menyangka wormhole dan fish eye nih terjadi dengan sendirinyakan?
secara hakikatnya perspektif ini dijana oleh satu lagi satah (menegak @ melintang)
yang memberi dimensi ke-4 kepada perpektif tersebut.

aku tgh mengumpul lagi bahan2 untuk mengukuhkan pembelajaran distortion nih,
setakat ini apa yang aku dapat share hanyalah sekeping idea untuk menangani
masaalah dalam melukis perspektif sebegini.

untuk melukis dengan berkesan sudut sebegini. indiividu haruslah fasih dengan
perspektif asas terlebih dahulu.
« Last Edit: August 20, 2006, 09:53:10 PM by azarimy »

kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Perspektif
« Reply #8 on: October 18, 2004, 03:05:57 PM »
ada yang bertanya tentang eye level



1) normal eye level adalah 1.75m (dewasa)

2) peraturan eye level. Kalau melukis perspektif pemandangan yang mempunyai ramai orang.
    paras pada mata adalah sama walaupun orang belakang berada beratus2 meter dari objek utama

3) Visual perspective (vp) dari pelbagai kedudukan.Perhatikan setiap kedudukan akan mengubah
   Vanishing piont dan horizon

:: perhatikan pada VP2 kedudukan kerusi hampir sama dengan vanishing point (titik lenyap)
sebab kedudukan mata objek berada disekitar 1.3-1.4 meter

4) skala umum pada persekitaran.

kerusi = 1 meter
meja =  0.75 meter
jarak tingkap dari lantai = 0.9 meter
jarak syiling dari lantai = 3.0 - 3.5meter
tinggi pintu = 2.1 meter
tinggi tingkap (dengan bahagian atas.) = 2.7 meter

orang dewasa lelaki : 1.75 meter
orang dewasa wanita : 1.5 meter
kanak2 = 1 meter
kereta 1.2 meter (tinggi) 2.4 meter lebar

dll...skala adalah penting dalam perspektif supaya
keseluruhan lukisan nampak logik dan seimbang
« Last Edit: October 18, 2004, 03:07:48 PM by kromosom »

takara

  • Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Posts: 4523
    • View Profile
Perspektif
« Reply #9 on: October 18, 2004, 04:46:25 PM »
huuu, topik patut dah sticky dah ni. hope para moderators dapatle amik tindakan sewajarnye. segala penerangan lengkap ngan diagram dan rajah, mengukuhkan lagi pemahaman pembaca tentang aplikasi pespektif.

betul tu, nak buat angle pelik2, better layan yang basic dulu. Kalo dah terer tu, bleh le layan yang cam gini plak,

« Last Edit: October 18, 2004, 04:47:45 PM by takara »
we are beautiful fighters

kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Perspektif
« Reply #10 on: October 19, 2004, 12:49:01 PM »
ni penerangan lagi ringkas...

kira 'step by step' bagaimana memahami '4 point perspective'

1)mula2 gridkan lukisan anda dan hasilkan pandangan axonometri terlebih dahulu
2)masukkan 2 titik lenyap di kiri dan kanan
3)tambahkan dua lagi titik lenyap gai mewakili garis menegak 'vertical'

masukkan garam secukup rasa  



dan bagaimana hendak melukis bulatan dalam perspektif?


kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Perspektif
« Reply #11 on: October 19, 2004, 01:14:09 PM »
dannn...lagi satu
bagaimana nak calculate diminishing line err...garis penyusutan? ye kot?
kalau translate la..

« Last Edit: October 19, 2004, 01:15:19 PM by kromosom »

supernothing

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 1037
    • View Profile
Perspektif
« Reply #12 on: October 20, 2004, 09:11:06 AM »
agak tak tersusun laa tutorial ni. cam difficulty level dia tak menentu. kau rasa laa kan, utk yg noobies˛ ni, mana yg perlu dicuba dulu. yg sempoi˛ laa utk buat comic syok sendiri
Just a ghost to the world

kromosom

  • Senior Member
  • ****
  • Posts: 4457
  • tabularasa
    • View Profile
    • tabularasa
Perspektif
« Reply #13 on: October 20, 2004, 09:36:01 AM »
semer untuk newbies tak masuk intermediate, pro dan tahap dewa pon lagi.

basic perspectives understanding,
aku cuma tulis ikut apa yang sempat je,
 

angel

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 1561
    • View Profile
    • http://
Perspektif
« Reply #14 on: October 20, 2004, 12:31:21 PM »
uwaa~~~ nak print!!!!
DREAMteam VIP Advisor
DreamTeam is currently starting our project DreamZime#2 for ComicFiesta2005. We welcome Guest artist(s), Sponsors and Collobrator. For information, please PM angel or Neo_Sidewinder. TQs!